Veckobrev vecka 48

Hej på er!

Igår började jag läsa en kalenderdagar för eleverna 😳, insåg att det var dags för att kunna hinna hela sagan innan julavslutningen den 21/12 😃. Vi har pratat om olika organisationer i Sverige och vad de har för uppgift. Vi koncentrerade oss på Clowner utan gränser. Kom gärna in i skolan och se elevernas fina teckningar.

På engelskan har vi jobbat med The very hungry caterpillar 🐛. Lägger upp filmen på engelskasidan så kan ni gå in där och titta på den igen. Att titta flera gånger gynnar språkinlärningen då du hör orden många gånger och då sätter de sig lättare.

Matematiken flyter på som innan med addition- och subtraktionsträning med hjälp av olika metoder. Svenskans Deckarschema löper på bra och vi kommer gå över till det andra kapitlet i berättelsen och då Deckarschema 2.

Idag fredag träffade vi faddrarna igen och jobbade med The fantastic flying books igen fast denna gång påbörjade de en serieberättelse. Arbetet kommer att fortsätta nästa fredag. Enligt Noopur (lärare i åk 5) så var det en magisk stund. Jag påbörjade idag den rätt så tidskrävande uppgiften att sitta med Bedömningsstödet i svenska och matematik som vi är ålagda att göra. Idag var det läsförståelse genom högläsning som var fokus. Fortsätter med det i nästa vecka för att senare gå över till läsförståelse vid egen läsning. Högläsningen gör jag i grupper om tre medan egna läsningen sker enskilt. Parallellt med svenskan kommer matematiken och den är nu på höstterminen endast skriftlig. Eleverna behöver då både lösa och förstå hur de ska lösa uppgifterna. Jag får endast hjälpa till med själva läsningen och visa på exempel som finns men får inte ge ledtrådar eller låta dem använda laborativt material. Lägger tid på att genomföra detta då jag har Elin i klassen.

På NTA:n har de fått konstruera en balansvåg utifrån ett antal delar. Alla grupper klarade av att konstruera den på rätt sätt och nu använder vi den då vi jämför olika föremål för att se vilen som är tyngst respektive lättast eller om de faktiskt väger lika (är i balans).

Veckan som kommer

Inga utflykter eller liknade är inplanerade så vi kör på i skolan som vanligt. Matteuppdragen verkar funka bra, känns som att den repetitiva träningen ger resultat i faktiska skolarbetet då förståelsen för uppgifterna växer. Automatiseringen blir bättre och bättre hos många. Väldigt roligt att läsa elevernas funderingar kring sitt eget lärande 😉.

Måndag: Idrott inomhus, ombyte och handduk. Matteuppdraget lämnas in.

Tisdag: Läsuppdraget lämnas in. Nytt matteuppdrag delas ut.

Onsdag: Idrott inomhus, ombyte och handduk. Nytt läsuppdrag delas ut.

Torsdag: –

Fredag: Rörelse med Kulturskolan.

Trevlig helg!

/ Malin 💐


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *